fbpx
Vervolgslider_2 Vervolgslider-vetos-tekstklein-5 Vervolgslider_1

Onderhoud & reparaties

Een betrouwbare garage voor onderhoud en reparaties. Tegen een eerlijke prijs.

Lees meer

Verzekeringen & Financiering

Een autoverzekering waarop u kunt vertrouwen. Sluit hem bij ons af! Nu rijden, straks betalen? Wij financieren uw auto.

Lees meer

Afspraak maken

Ga naar de website van uw VETOS Merkspecialist en vul daar het afsprakenformulier in. Of wij sturen uw aanvraag door naar de dichtsbijzijnde Merkspecialist.

Lees meer

Dashboardverlichting

Ook u heeft er mogelijk weleens mee te maken gehad... Onderweg naar uw bestemming begint er een oranje, of zelfs een rood lampje te branden. In veel gevallen weet men niet direct wat er aan de hand is. Bij een oranje lampje mag u nog doorrijden naar de eerstkomende garage die de storing kan verhelpen. Dat zal normaal uw VETOS Dealer zijn, die u uiteraard graag helpt.

Maar bij een rood lampje mag u echt niet verder rijden en dient u te stoppen op de eerste veilige plaats! Bel uw pechhulp of uw VETOS Dealer!

 

Wetenswaardigheden over controlelampjes

Hedendaagse auto’s bevatten een grote hoeveelheid aan elektronica. Veel van deze sensoren, onderdelen en verbindingsstukken, welke essentieel zijn voor de motor, kunnen gevoelig zijn voor (tijdelijke) storingen. Omdat de moderne auto een elektronisch geheugen bevat is deze in staat (tijdelijke) storingen te registreren. Hierdoor krijgt de dealer de kans om e.e.a. op te lossen.  Er zijn veel weggebruikers die deze noodsignalen van de auto negeren en doorrijden met een storing. Het risico ontstaat dat er belangrijke onderdelen van de auto kapot gaan, met hoge kosten als gevolg.


Wat betekenen de kleuren van de dashboardlampjes?

De waarschuwingslampen in de auto verschillen van kleur. Deze kleuren hebben allemaal een andere betekenis om duidelijk te maken wat er fout gaat of kapot is.

BLAUW >> het groot licht van de auto staat aan, of uw auto is nog niet op bedrijfstemperatuur
WIT >> aanwijzing of aanbeveling
GROEN>> dit systeem werkt naar behoren
GEEL/ORANJE>> de auto z.s.m. laten nakijken
ROOD>> STOP op een veilige plek, direct actie ondernemen, bel uw pechhulp of VETOS Dealer

Normaal branden de dashboardlampjes altijd even tijdens het starten van de auto. Een controle, zodat je kunt zien of de lampjes nog wel werken.
Werken bepaalde lampjes niet (meer), laat ze dan repareren! Wanneer er echt iets aan de hand is, zullen de waarschuwingslampen immers niet gaan branden.

Veel mensen weten niet wat alle dashboardlampjes in hun auto betekenen. Dit kan voor veel stress zorgen wanneer er een lampje gaat branden. Vaak gaan mensen ook pas dan naar de reden zoeken. De gebruikershandleiding/onderhoudsboekje levert alle gewenste informatie! 
Zorg er dus in ieder geval voor dat het onderhoudsboekje van uw auto in het handschoenenvakje ligt. Dan kunt u in de meeste gevallen direct zelf uitzoeken wat er aan de hand is.

Niet helemaal duidelijk ? Rij dan even langs één van onze dealers, of maak een afspraak. Uw VETOS Dealer kijkt het graag voor u na! In de meeste gevallen bent u zo weer op weg!

 

FOTO rechten:
De gebruikte foto's worden reeds gebruikt op het internet (en facebook) en zijn naar onze mening rechtenvrij. Wanneer de rechtmatige eigenaar – bewijsbaar- aangeeft dat de betreffende foto’s niet zomaar gebruikt kunnen worden, verwachten wij een prompte reactie, zodat we dit adequaat kunnen oplossen.

5 motorolie

Niet iedere olie is gelijk!

U kent vast de kreet motorolie, mogelijk zelfs synthetische olie, of minerale olie etc... Maar welke olie is nu geschikt voor uw auto?
Laat u zich goed infomeren door de VETOS dealer over deze - best wel ingewikkelde - materie! Verder op deze pagina vindt u een link naar de meest gestelde vragen over olie. Zorg ervoor dat u de juiste olie gebruikt voor uw auto, voor een beter behoud van uw motor!

Voorkom problemen en zorg dat u altijd een liter van de juiste olie in de auto heeft!

 

Als je denkt dat olie altijd gelijk is, dan kun je toch gewoon de goedkoopste olie kopen?

geld en portemonnee

Elke verzekering heeft niet dezelfde dekking. Dat geldt ook voor olie. In naam gelijk, in eigenschappen niet!

Op onze "olievragen pagina" leggen we uit, dat olie aan eisen  moet voldoen die de autofabrikant aangeeft. Dat kan per fabrikant en motortype verschillen! De prijs van de olie zegt in veel gevallen niet veel over de toepasbaarheid van de olie. Dan moet u echt duiken in de oliespecificaties en die moeten kloppen samen met de oliedikte.

Alléén een juiste oliedikte (bijvoorbeeld 5W30 of 10W40) zegt niet alles! Het gaat dan juist om de kwaliteitseisen en toevoegingen. En soms om de goedkeuring die een automerk eraan heeft gekoppeld.

Als het smeermiddel aan hoge eisen, of veel eisen moet voldoen, neemt logischerwijs de prijs toe. Hiervoor zijn hoogwaardige olie en hoogwaardige technologische additieven/toevoegingen (soms per motortype) noodzakelijk.

Koop daarom de juiste olie voor uw auto altijd bij de VETOS dealer.

Bekijk "olievragen pagina" voor de antwoorden op bijna alle vragen! 

      

Waarom regelmatig het oliepeil controleren?

Laten we eerlijk zijn, velen onder u peilen niet of nauwelijks! Zij gaan ervan uit dat de motor(olie) het uithoudt van beurt tot beurt. Vaak is dat zo, maar het kan helaas ook fout uitpakken. Zeker met de huidige trend van kleinere motoren met meer vermogen.

Er worden nog hogere eisen gesteld aan de motorolie. Gevolg: noodzaak voor meer verschillende oliesoorten. Hoogwaardige motoren vragen om hoogwaardige olie, zo simpel is het.

De autofabrikanten vinden een olieverbruik van 1 liter op de 2000 km acceptabel. Vaak mag het olieverbruik nog meer zijn…  Reken dus niet op coulance van de fabrikant wanneer de rode (meteen stoppen!) oliedruklamp gaat branden, de motor stukloopt en u niet tussendoor het oliepeil gecontroleerd heeft.


Olieverbruik:  Extra olie wordt door de motor verbruikt onder langdurige zware omstandigheden: (o.a lang hoge snelheden / rijden met caravan  / slijtage  van de motor / veel korte stukjes), dan is het slim om tijdig te ontdekken dat er "olie bij moet".  

Elke motor verbruikt olie! Normaal is het verschil tussen het min/max teken op de oliepeilstok 1 liter. Het komt heel vaak voor dat bij een beurt het olieniveau al op minimum staat. Er is dus al een liter verbruikt. Dit blijft onopgemerkt als u het oliepeil niet controleert.

Het advies: 1 x per 1000 km peilen is daarom vaak fabrieksvoorschrift, zie ook het instructieboekje!

 

Olie bijvullen doe je als dit noodzakelijk is, maar hoe meet je dit goed?

  • Plaats de auto op een horizontale ondergrond;
  • Zet uw motor uit;
  • Wacht ongeveer 2 minuten (de olie moet teruglopen naar het motorcarter).
    Let op: bij een koude motor is alle olie weer teruggelopen in het carter en meet je altijd een iets hoger peil dan met de 2 minuten methode. Hou daar rekening mee.


4 oliepeilstok in motorblok2   4 oliepeilstok min max

1) oliepeil controleren met een peilstok:

  • Trek de peilstok uit de peilstokhouder van de motor;
  • Maak de onderkant met de merktekens van de peilstok goed schoon met een niet-pluizende doek;
  • Steek de peilstok eventjes terug in de peilstokhouder. Let erop dat u hem volledig insteekt tot op het steunpunt en dat er geen vuiligheid in de motor komt via het gat van de peilstokhouder;
  • Haal de peilstok direct uit de peilstokhouder voor een correcte meting;
  • Controleer het oliepeil opnieuw;
  • Als er olie is bijgevuld en het olieniveau goed is, steek dan de peilstok weer volledig in de peilstokhouder van de motor

2) oliepeil controleren via een digitale display op het instrumentarium, bij peilstokloze motoren:

  • Zet het contact aan met de sleutel of door op de startknop te drukken in geval van “keyless-entry”;
  • Controleer het oliepeil op de digitale display.

 

Oliepeil is te laag.... (bijna op MIN of daaronder...)

Kies de olie die geschikt is voor de motor van uw auto, zie hiervoor het instructieboekje.  Gebruik een trechter of een schenktuit om te voorkomen dat er olie wordt gemorst op de motor. Hou een schone doek of voldoende papier bij de hand. 

Als het olieniveau laag is, dat wil zeggen gelijk aan of net boven het onderste merkteken op de peilstok, vul dan voorzichtig met kleine hoeveelheden olie bij (bijvoorbeeld een kwart liter). Wanneer de peilstok niet duidelijk aangeeft hoeveel er moet worden bijgevuld, vul dan met nog kleinere hoeveelheden olie bij. 
Controleer steeds opnieuw het oliepeil tot het juiste niveau is bereikt.

Let op:  Over het algemeen is het verschil tussen het minimum- en het maximumniveau ongeveer  1 liter. 

Vul niet bij boven het maximumniveau. Het maximumniveau komt overeen met het bovenste merkteken op de peilstok.   Let op: Gemorste olie op de motor kan rookvorming en stank veroorzaken. Veeg en dep daarom zoveel mogelijk gemorste olie van het motorblok. Denk eraan dat het motorblok zeer heet kan zijn na het rijden en raak uitlaatdelen niet aan met de handen. 

Als de gebruikte olieverpakking niet leeg is:  Sluit hem dan degelijk af!

 

FOTO rechten:
De gebruikte foto's worden reeds gebruikt op het internet (en facebook) en zijn naar onze mening rechtenvrij. Wanneer de rechtmatige eigenaar – bewijsbaar- aangeeft dat de betreffende foto’s niet zomaar gebruikt kunnen worden, verwachten wij een prompte reactie, zodat we dit adequaat kunnen oplossen.

Schokdempers zorgen ervoor dat de banden van een auto contact houden met het wegdek, ze vangen de onregelmatigheden op. De dempers moeten daarom, net zoals bijvoorbeeld de remmen, voor uw veiligheid regelmatig gecontroleerd worden.

Comfortabel rijden

U kunt ongemerkt rondrijden met versleten of bijna versleten schokdempers. Dit betekent een gevaar voor u en de andere weggebruikers. Versleten schokdempers beïnvloeden namelijk de wegligging, vergroten de kans op aquaplaning en verlengen de remweg aanzienlijk. Ook leiden schokdempers die hun beste tijd gehad hebben tot extra slijtage van de banden en andere onderdelen zoals de stuurdelen.
De schokdempers worden extra belast indien u regelmatig over slechte wegen, of met een zware aanhanger rijd.

Wist u dat versleten schokdempers een autorit extra vermoeiend en minder comfortabel maken voor de inzittenden?

Controle door de specialist

Wij controleren graag de werking van de schokdempers en checkt ook op lekkage. Ook beoordelen wij de staat van de protectiekit, de montagekit en van de veer.

Goede schokdempers zorgen voor meer veiligheid en comfort!
- Een kortere remweg
- Betere wegligging
- Minder bandenslijtage

 

Twijfelt u of uw schokdempers nog wel goed functioneren? Maak dan een afspraak! Wij helpen u graag verder.

 

 

 

2en3

Een revolutie achter de schermen: in de lakstraten van de Toyota-fabrieken maakt de perslucht plaats voor statische elektriciteit. Het lakken gaat dan letterlijk met een stroom van verfdruppels… 

VETOS nieuws 27 02 2020 foto1a

Onder de naam Woven City verrijst begin volgend jaar aan de voet van Mount Fuji een experimentele stad die geheel door waterstof van energie wordt voorzien. Toyota is bouwer en initiatiefnemer. 

Actueel

  • Maatregelen Coronavirus

    18-03-2020

    -Wij zijn GEOPEND!-

    Ook bij VETOS nemen we maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus zo veel mogelijk te beperken. We volgen daarbij de ...

Onze Merkspecialisten zijn aangesloten bij

bovag-aangesloten-zijbalk

 

logo liggend hetautoservicenetwerk_________________________________________

Volg VETOS op Facebook & Instagram

facebook breedFollinsta

 

 

vaste onderhoudsprijzen voor Toyota!

Lees meer

autobedrijf logo

VETOS secretariaat

info@vetos.nl

bestuursinformatie

staticmap

Social Media

Volg ons ook op social media

     icon-facebook      instagram       

footer-voordelig-veilig

VETOS Airco Check met vinkje

footer-service-op-maat

Waarom VETOS?

  • De beste service en kwaliteit

  • Groot aanbod occasions

  • Persoonlijke service

  • Eerlijke prijzen

VETOS nieuwsbrief

Vul uw e-mail adres in om onze nieuwsbrief te ontvangen:

E-mail adres:

Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om, zie onze privacy policy aan de onderzijde van deze pagina.